Saturday, September 5, 2020

Fantasia ruiters in de Mahgreb, 2 Olie en inkttekening gouaches, Orientalisme..schilderwerken van ene A.. .Schreijer



Naar aanleiding van 2 verworven oude gouaches gesigneerd in Oost-Indische inkt+ A.D.Schrijer / M


Orientalisme in de kunst;

Twee voorbeelden van gouaches met gemengde technieken, antropologie en kunst, Orientalisme en Fantasia ruiterspelen in de Mahgreb. Ca 1890. M

Oriëntalisme is de term die door Edward Said en anderen wordt gebruikt ter aanduiding van de dominante westerse opvatting van de Oriënt, oftewel het Oosten in culturele zin, zoals die ontstaan is sinds de tweede helft van de negentiende eeuw — de tijd van de mondiale kolonisatie door de grote westerse mogendheden.[1]

Voor meer voorbeelden zie Art Curial Orientalisme; http://www.artcurial.com/pdf/2017/3252.pdf

Fantasia is de Westerse naam voor een ruiterspel dat gehouden wordt door Noord-Afrikanen. De Arabische naam voor het ruiterspel betekenen 'kruitspelen' en 'paardenspelen'. Groepen van zo'n vijftien ruiters op snelle Arabische paarden, Andalusische paarden, halfbloed paarden en Berberpaarden voeren een cavaleriecharge uit waarbij zij aan het einde gezamenlijk een salvo afvuren en in een kruitwolk tot stilstand komen. Het salvo dient te klinken als één enkel schot. Deze ceremonie vindt plaats naar aanleiding van feesten, zoals bruiloften, religieuze feesten (moussem), en officiële ontvangsten.

Deze culturele traditie is in het Westen al meerdere eeuwen bekend en werd soms als thema gebruikt binnen de oriëntaliserende schilderkunst. Een van de schilders die er schilderijen aan wijdde was Eugène Delacroix. Tegenwoordig staat deze traditionele ceremonie ook als folkloristisch spektakel op het programma van toeristisch ingestelde ondernemingen.



Inhoud

Het spel

De ruiters stellen zich bij de start naast elkaar op en rijden op commando naast elkaar over een afstand van ongeveer tweehonderd meter, eerst in een langzaam drafje en dan in volle galop. Zij presenteren gedurende de rit hun geweer en komen aan het einde met een plotselinge stop tot stilstand waarbij zij gezamenlijk een salvo afvuren met hun antieke musketten. De kunst bestaat erin dit salvo te laten klinken als één enkel schot. Op de grotere evenementen treden verschillende ruitergroepen achtereenvolgens tegen elkaar aan. De groepen bestaan uit ongeveer vijftien ruiters. Tijdens het presenteren van het geweer staan zij hoog in de stijgbeugels en rijden 'met losse handen'. Een eerste salvo wordt afgevuurd in de lucht, tijdens een volgende charge wordt naar de grond gevuurd.

De choreografie van deze ruiterspelen gaat terug op charges zoals zij van oorsprong door de regionale cavalerie getraind en uitgevoerd werden; een snelle opmars en een plotselinge stop stelde de krijgers in staat hun lansen met ongeëvenaarde kracht naar het doel te werpen. Het 'buskruitevenement' wordt soms ook uitgevoerd op rijkamelen of te voet. Fantasia is onder andere bekend uit Algerije Marokko en Tunesië. Het spel wordt beoefend door verschillende bevolkingsgroepen als de Andalusiërs, Arabieren en berbers. Vaak zijn het nog mensen die op het platteland leven als de berbers die er hun werk van hebben gemaakt. In het hele gebied van de Maghreb zijn ruitergroepen, zogenaamde serba, actief die dit spel beoefenen. Het gaat daarbij om duizenden ruiters.

De spelen worden georganiseerd op speciaal ingerichte feestterreinen met een brede zandvlakte, tribunes, tenten en een omroepinstallatie. De Noord-Afrikanen zijn gekleed in de traditionele kleding en de paarden zijn uitgedost met rijkelijk versierde tuigage.






 

Arabische paarden

Arabieren hebben eeuwenlang in de woestijnen geleefd, en werden dicht bij de mensen en kampen gehouden[1]. Om de paarden te beschermen en een onderdak te geven werden ze in de tent gehouden, dicht bij de kinderen en de familie. Alleen de arabische paarden met een natuurlijke goede kenmerken werden gebruikt voor fokken van paarden[2]. Het is een warmbloed ras die onderverdeeld wordt onder snelle, temperamentvolle, verfijnde en gehoorzame paarden. Ze hebben een goed uithoudingsvermogen en zijn zeer intelligent. Het is een gewilde paard in Noord-Afrika met een mooie verschijning[3].

Ook wordt tijdens de Fantasia gebruik gemaakt van andere belangrijke paarden als het Andalusiche paard en het berbers paard.

Berberpaarden

Berbers zijn snelle, temperamentvolle, wendbare en zeer gehoorzame warmbloedpaarden. Zij hebben hun charismatische verschijning, hun snelheid, hun uitzonderlijk talent voor dressuur en hun gewillige karakter doorgegeven aan Europese rassen van barokpaarden zoals de Andalusiër en de Lipizzaner. Echter wordt ervan uitgegaan dat de berberpaarden arabische volbloedpaarden als voorouders hebben, en gedeeltelijk hun kenmerken bezitten[4]. De berberveulens werden in het verleden, net als de merries, heel dicht bij de huiselijke kampementen gehouden, zij kregen hun eerste melk uit mensenhanden en ontwikkelden daardoor groot vertrouwen in de mens en een bijzondere aanhankelijkheid. De ruiterspelen worden tegenwoordig gezien als een sportieve krachtenmeting in oude martiale kunsten en als een celebratie van de eenheid van man en paard.

Fantasia in de schilderkunst

Eugène Delacroix Fantasia ou Jeu de la poudre

Voor schilders van het oriëntalisme vormde fantasia een rijke bron van inspiratie. Enkele schilders die het thema uitwerkten zijn bijvoorbeeld Étienne Dinet, Checa Y Sanz Ulpiano, Marià Fortuny, Théo van Rysselberghe en Eugène Delacroix.

Delacroix raakte door dit thema gefascineerd tijdens zijn reis naar Marokko in 1832. Hij bezocht daar met name Sidi Kacem, Ksar-el-Kebir en Meknes en werkte zijn schetsen van 1833 tot 1847 uit in zijn schilderijen.

De schilders van het oriëntalisme maakten het ruiterfestijn bekend in Europa, waar het onder de namen Fantasia arabe en Jeu de la poudre ingang vond. De Arabische namen lezen zich als: 'lab-el-baroud' لعب البارود of 'laâb el-kheil' لعب الخيل



Bronnen, noten en/of referenties


  • Arabian Horse Association. "The Arabian Horse Today". Arabian Horse History & Heritage. Arabian Horse Association. Archived from the original on 13 May 2008. Retrieved 2008-05-28.

  • Upton, Arabians, p. 19

  • Stallions may be shown in most youth classes, except for 8 and under walk-trot: 2008 USEF Arabian, Half-Arabian and Anglo-Arabian Division Rule Book, Rule AR-112 Breeds not allowing stallions in youth classes include, but are not limited to, Rule 404(c) American Quarter Horse; Rule 607 Appaloosa; SB-126 Saddlebreds; PF-106 Paso Finos - no children under 13; MO-104 Morgans; 101 Children's and Junior Hunters; HP-101 Hunter Pony; HK-101 Hackney; FR-101 Friesians; EQ-102 Equitation - stallions prohibited except if limited only to breeds that allow stallions; CP-108 Carriage and Pleasure Driving; WS 101 Western division. Other breeds allowing stallions in youth classes include AL-101, Andalusians, CO-103 Connemaras and (WL 115 and WL 139 Welch pony and cob

  • Nissen, Jasper, The Young Specialist Looks At Horses. London: Burke Publishing Co. Ltd, 1963, p. 46.




 

No comments:

Post a Comment

C Sauter welke les had aan de Louwsche Poort te 's-Hertogenbosch

C Sauter welke les had aan de Louwsche Poort te 's-Hertogenbosch Van meneer Coolen van de Opruimer heb ik van een dame, kunstenares, ee...