Friday, September 18, 2020

Arts and Crafts in Antwerpen/ De Zaal Leys op het Stadhuis van Antwerpen 1903 aan deken geschonken in 1946 in luxe map, groot folioformaat en handgeschept van gelder papier: zeven kopersneden naar de muurschilderingen van Baron H. Leys"

De Zaal Leys op het Stadhuis van Antwerpen 1903 aan deken geschonken in 1946 in luxe map, groot folioformaat en handgeschept van gelder papier: zeven kopersneden naar de muurschilderingen van Baron H. Leys"

De Zaal Leys op het Stadhuis van Antwerpen



De Zaal Leys op het Stadhuis van Antwerpen 1903 aan deken geschonken in 1946 in luxe map, groot folioformaat en handgeschept van gelder papier: zeven kopersneden naar de muurschilderingen van Baron H. Leys" Doet me denken aan de Arts and Crafts tijd van Morris.


Hertogen Jan-nen van Brabant en Bourgondie, de Middeleeuwen in haar volste bloei.M


Jan August Hendrik (Hendrik / Henri Leys) (Antwerpen, 18 februari 1815 -Hendrik Leys aldaar, 25 augustus 1869) was een Belgisch schilder van historieschilderijen,

genrestukken en portretten. Hij was ook graficus.


Hij werd opgeleid door Matthijs van Bree (1773-1839) en door zijn

schoonbroer Ferdinand de Braekeleer (1792-1883).

Aanvankelijk schilderde hij historische taferelen in een vrij losse romantische

schildertrant. Vanaf 1839 werd hij een 'pelgrim van het verleden'. Zijn

schilderstijl werd sindsdien beïnvloed door de schilderkunst van de Vlaamse

Primitieven en van de Duitse renaissance. Vooral de invloed van Albrecht


Dürer, Hans Holbein de Jonge en Quinten Massijs (I) zijn aanwijsbaar, in het bijzonder in de werken die hij vanaf 1850 creëerde; met name in de typische, lineaire stijl ten nadele van het atmosferische sfumato, waar de lossere tendens in de romantiek op teruggreep. Historisch goed gedocumenteerd, schilderde hij vanaf dan niet alleen historische gebeurtenissen, maar ook voorstellingen van het alledaagse leven in het Antwerpen van de 16e eeuw. Behalve historische

geloofwaardigheid streefde hij daarbij ook psychologische waarachtigheid na, in de zin van een meer sentimentele romantiek.

Typische werken in die late stijl zijn de historische taferelen die hij creëerde voor het Antwerpse stadhuis.


Zijn historisch schilderij De Dertigdagenmis voor Berthal de Haze (1854) werd bekroond met de gouden medaille op de Wereldtentoonstelling van 1855 in Parijs. Hij kreeg eveneens internationale erkenning op de Wereldtentoonstelling van 1862 in Londen.


DE ZAAL LEYS OP HET STADHUIS TE ANTWERPEN;

Wij denken geen betere verklaringen van de schilderijen,

uitgevoerd door den grooten meester, baron H. Leys, op de eere-zaal van het stadhuis van Antwerpen, te kunnen geven dan die,welke de kunstenaar zelf liet drukken op het oogenblik, dat hij deeerste hand ging leggen aan zijn belangrijkste werk. zie tekst folio's.


De 7e gravure werd door een ander gemaakt n.a.v. de schets van de Baron hiervoor welke wel al af was.









































No comments:

Post a Comment

C Sauter welke les had aan de Louwsche Poort te 's-Hertogenbosch

C Sauter welke les had aan de Louwsche Poort te 's-Hertogenbosch Van meneer Coolen van de Opruimer heb ik van een dame, kunstenares, ee...